Bentes Roterom

juni 16, 2008

Vesker for dummies

Filed under: hvordan sy vesker — bentesroterom @ 20:35

Du trenger ytterstoff, innerstoff og vatt. Vatt er ikke nødvendig, men jeg liker litt faste vesker.

Ytterstoff: 68 cm langt, 32 cm bredt. Du kan sy sammen så mange stoffer du vil, eller ha annen størrelse,

så lenge alle bitene er like store.

Innerstoff: 68 cm langt, 32 cm bredt. Her syr du på lommer etter eget ønske dersom du vil ha det.

Vatt: samme mål.

Hanker: 65x9cm

Her ligger innerstoffet nederst, så den hvite vatten, og så yttersoffet. Hankene ligger på toppen.

Hankene:

Bruk strykejern. Brett stoffet dobbelt og stryk det. Åpne falden, og brett inn mot midten fra begge sider.

Stryk. Legg det så dobbelt, og stryk igjen. Sy en søm 2 mm fra kanten for å lukke igjen.

Sy en søm 2 mm fra kanten på den andre siden (denne er bare til pynt)

Legg vatten på vrangsiden av ytterstoffet. Brett stoffene slik at vatten ligger ytterst.

Sy en søm i hver side.

Legg innerstoffet dobbelt, og sy en søm i hver side. MEN i den ene siden, ca midt på,

skal det være en åpning på ca 10 cm. Det er ikke krise om du glemmer åpningen,

jeg glemmer den hver gang. Da er det bare å sprette opp et stykke.

Nå skal du lage en brett nede i hvert hjørne på både ytterstoff og innerstoff.

Ca 3 cm inn fra spissen syr du en søm på tvers. Den lille trekanten klipper du av etterpå.

Nå skal det se slik ut:

Nå er du kommet til den morsomme delen 😀

Begge delene ligger med vrangen ut og avklippede hjørner.

Vreng innerstoffet så det får finsiden ut.

Så legger du innerstoffet inn i ytterstoffet.

Deretter stapper du hankene ned i veska, der du vil at de skal være. Bare endene skal stikke ut i toppen.

Sett noen knappenåler rundt omkring.

Nå mangler det bare en søm! Sy en søm rundt hele toppen, ca 7 mm fra kanten.

Klipp rent rundt kanten etterpå. Da ser veska slik ut:

Dra ut innerstoffet

Nå er det bare fødselen som gjenstår! (og det er nå du finner ut om alt stemmer).

Stikk handa inn i det hullet som du ikke glemte å lage 😀

Ta tak i hjørnet i motsatt side

Og dra hele veska ut av hullet!

Press kanten med strykejernet, sy igjen hullet i innerstoffet, og du har ei veske

som er fin både på retten og vrangen.

 

 

29 kommentarer »

  1. tuusen takk for flott tutorial. Link er lagret 😀

    Kommentar av Sandra — juni 16, 2008 @ 21:13 | Svar

  2. Du er en knupp 🙂 Tusen takk for sy kurset 🙂
    Du har mye fint i bloggen din 🙂

    Kommentar av bentesin — juni 16, 2008 @ 21:46 | Svar

  3. Det er en ting jeg ofte har lurt paa, faktisk. Takk for god forklaring, naa kanskje jeg toer aa proeve 🙂

    Kommentar av Marte — juni 17, 2008 @ 00:26 | Svar

  4. Ja er det ikke gøy å sy vesker! Man kan aldri få nok av dem :-). Synes hylla di med stoffene er kjempe flott. Du har ihvertfall blitt hekta på stoff 😉

    Kommentar av Tina — juni 17, 2008 @ 15:58 | Svar

  5. Slik er det! Tusen takk for at du deler.

    Kommentar av ohelene — juni 17, 2008 @ 19:34 | Svar

  6. Tusen takk for mange lure tips. Skal prøves snart 🙂

    Kommentar av Monika — juni 17, 2008 @ 19:53 | Svar

  7. Knall bra, det må nok bli ei sånn i løpet av ferien 🙂 Tusen takk for oppskrift.
    Ønsker deg ei fin sankthanshelg. Klem

    Kommentar av Ronille — juni 20, 2008 @ 14:26 | Svar

  8. Skikkelig flott veske du har sydd. Tusen takk for at du deler syingen med oss. Er litt gira på vesker selv, så nå har jeg bestilt mønster fra AnnAKa. Men tror jeg starter med ditt mønster, kjempeglad for det.

    Kommentar av Strikkern — juni 21, 2008 @ 06:19 | Svar

  9. Kjempeflott oppskrift – har prøvd den og selv for en «dummie» som meg så gikk det greit!!

    Tusen takk!

    Kommentar av Ruby — juni 21, 2008 @ 09:51 | Svar

  10. tusen takk for at du deler med oss «dummies». ser ut som det blir vesker for meg nu.

    det er alltid tips og flotte ting å se på hos deg. en av mine favoritt blogger.

    ha ei flott helg videre

    Kommentar av Lunamon — juni 21, 2008 @ 13:03 | Svar

  11. Flott tutorial, Bente!

    Kommentar av lises — juni 21, 2008 @ 22:16 | Svar

  12. Takk for tutorial! Tenkte jeg skulle prøve å lage veske etter din tutorial i morgen, men lurer litt på det der hullet på ca 10 cm, syr du igjen det for hånd?

    Kommentar av Mångsysslare — juli 6, 2008 @ 22:00 | Svar

  13. Fin veske!
    Jeg syr litt selv også, har sydd to kjoler til lillejenta og en kortbukse med tilhørende overdel.
    Helt fersk da. Virker som du har fått ei god maskin:)
    Kos deg videre med hobbyen.

    Kommentar av Therese Enger Andersen — juli 11, 2008 @ 07:17 | Svar

  14. Hei!
    Jeg skal sy en pompadou-veske i tykk silke som tilbehør til min svigerdatters brudekjole – til bryllupet nå førstkommende lørdag 26. juli, og står litt fast…
    Takknemlig for tips 🙂

    Kommentar av Liv — juli 20, 2008 @ 12:52 | Svar

  15. Tusen hjertelige takk…Utrolig flott at jeg fant denne linken. Jeg har nemlig tenkt mye på hvordan jeg skulle sy en sånn veske. Så noen flotte vesker i helgen da vi var på en liten dagstur..Hadde lyst til å kjøpe,men datteren sa»Sånne greier du jo å sy sjøl mamma»…..;-} Hmmmm,så damå jeg jo bare prøve da vet du. Fortsatt god sommer ønskes deg.

    Kommentar av Sol — juli 20, 2008 @ 20:49 | Svar

  16. Dette var en kjempefin forklaring for oss nybegynnere. Tusen takk.

    Kommentar av stitch05 — juli 25, 2008 @ 09:02 | Svar

  17. Takk for en flott bildeserie 🙂 Da har jeg lagt min verson av vesken 🙂

    Kommentar av SIlje.. — september 20, 2008 @ 16:30 | Svar

  18. For en fantastisk oppskrift – virket for en nybegynner – og jeg synes selv at jeg har laget verdens fineste veske … som skal gis bort til jul 🙂

    Kommentar av Ellen — desember 10, 2008 @ 21:56 | Svar

  19. Takk for kjempebra oppskrift! Nå har jeg sydd min aller første veske og slike blir det fler av:)

    Kommentar av Rita — februar 23, 2009 @ 17:57 | Svar

  20. […] oppskrifter jeg fant rundtom på nettet startet jeg og klippe! Med nettside med oppskrift oppe ( Denne her ) startet jeg med friskt mot! Og det ble faktisk jæflig vellykket om jeg får si det selv hehe!! […]

    Tilbakeping av Ny Hushjelp og Ny Veske!! « KineKline — april 10, 2009 @ 08:21 | Svar

  21. […] hadde mye igjen å lære på veskefronten, men i dag søkte jeg litt rundt på nettet og kom over denne guiden på hvordan man lager veske med den bunnen jeg […]

    Tilbakeping av Vesken lise « Siw sin blogg — mai 2, 2009 @ 23:30 | Svar

  22. […] hjemme fant jeg ut at jeg ville lage en veske. Jeg fulgte denne oppskriften og er veldig fornøyd med […]

    Tilbakeping av Veske « Evas hobbykrok — mai 18, 2009 @ 19:23 | Svar

  23. Den er nok ikke for dummies for jeg skjønner den ikke,ler

    Kommentar av Nina — september 9, 2009 @ 21:28 | Svar

    • Det er bare å begynne med begynnelsen, og ta det i små skritt, så går det nesten av seg selv 🙂

      Kommentar av bentesroterom — september 13, 2009 @ 19:43 | Svar

  24. Takk for at du deler lærdommen din med andre. Det var jo veske kurs for meg.Na kommer jeg i gang.

    Kommentar av irene — april 2, 2010 @ 14:56 | Svar

  25. […] Vesker for dummies June 2008 25 comments and 1 Like on WordPress.com, 3 […]

    Tilbakeping av 2010, ikke mitt beste bloggeår « Bentes Roterom — januar 2, 2011 @ 16:19 | Svar

  26. kjempebra veiledning, var så fornøyd i går når selv jeg fikk det til! 🙂 Tusen takk!

    Kommentar av Linda — august 17, 2011 @ 18:44 | Svar

  27. Denne skal jeg virkelig prøve meg på, men jeg hadde ønsket at en kunne kukkes med glidelås… har du en «Dummies»-oppskrift for det også? 😉

    Kommentar av Grethe Dahl — august 30, 2011 @ 18:30 | Svar

  28. Tusen million takk!!!! Satt å holdt på med siste finishen på ei veske fra boka Made by Me men så var oppskriften så dårlig forklart- akkurat som om jeg som nybegynner skulle vite at jeg skulle vrenge ytterstoffet og så la innerstoffet ha finsida ut når jeg legger innerstoffet inn i ytterstoffet….satt å klødde meg i hodet og holdt på å bli gal, hadde så lite lyst å sy feil. Så tuuuusen takk for denne 🙂 Nå må jeg kikke litt mer i bloggen din og se om du skriver noe annet lurt 🙂

    Kommentar av sallykvakkally — september 18, 2011 @ 20:00 | Svar


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Blogg på WordPress.com.

