Bentes Roterom

februar 21, 2010

Ei helg på hobbyrommet, del 2

Filed under: Søm — bentesroterom @ 18:00

Jeg hadde en haug med lapper liggende, modastoffer 5×5″. På Ebay heter de charmpack 🙂

De har bare ligget der, for jeg synes ikke noe om fargene. Ikke synes jeg noe om å sy sammen firkater heller. Men så fant jeg ut at det er noe som heter disappearing nine patch, og DET var morsomt. Jeg sydde og sydde, skjærte og sydde enda mer, og før dagen var blitt til kveld, så var alle lappene oppbrukt.

Den eneste måten jeg kan få noe noenlunde quiltet på, er ved å sy streker, eller in the ditch. jeg er veldig misunnelig på alle som lager disse fine krusedullene, og sånn har jeg alltid ønsket meg. Så fant jeg en video på youtube, der ei jente på 4 år lagde slike. Da satte jeg i gang. Øvde bittelitt, og så durte jeg i vei. Mine kruseduller ble langt fra perfekte, men de er mine, og jeg er kjempefornøyd. De gjorde så mye med teppet!

Og tenk, i mitt begrensede stofflager hadde jeg stoff til både bakstykke og lukkekant. Som matcher!

Her kan du se hvor enkelt det er:

Sy sammen 9 lapper

Del biten i 4:

Så snur du bitene sånn du vil ha dem.

Jeg snur den nederst til høyre og den øverst til ventre en halv runde.

Så er det bare å sy litt, og med mange nok blir det et teppe 🙂

6 kommentarer »

  1. mmmm, koseteppe, tenker jeg når jeg ser det. Du burde vaske det for å få den litt slitte kosekrøllete formen på det. Flink jente har du vært, godt jobba!

    Kommentar av Marita — februar 21, 2010 @ 18:58 | Svar

    • Takk for tipset, det visste jeg ikke!

      Kommentar av bentesroterom — februar 21, 2010 @ 19:20 | Svar

  2. Knalltøft teppe. Du har vært kjempeflink. Ikke lett å sy med farger man ikke er så glad i. Dette blir nok et deilig koseteppe. Fin forklaring har du også.

    Kommentar av AnneH — februar 21, 2010 @ 19:47 | Svar

  3. Kjempeflott! Har ikkje prøvd å sy dissapearing nine patch, men det såg kjapt og morsomt ut. Quiltinga di vart veldig bra. Artig når ein utfordrar seg sjølv, og resultatet blir så bra!

    Kommentar av eling — februar 21, 2010 @ 20:33 | Svar

  4. Imponerende! Nå gleder jeg meg enda mer til vinterferien om en uke, kanskje jeg kan klare å virkeliggjøre mitt planlagte lappeteppe..!

    Kommentar av lise — februar 21, 2010 @ 23:21 | Svar

  5. Hei! Så flott d blei! Krusedullene var prikken over i’en! Skulle gjerne sett den videoen på youTube. Ellers- takk for god forklaring på vesker!

    Kommentar av Janne — februar 24, 2010 @ 08:49 | Svar


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

