Bentes Roterom

oktober 17, 2011

Høstkos

Filed under: gjenbruk/oppussing,Strikking — bentesroterom @ 19:06

Vi har kjøpt oss ny ovn! Overgangen fra en gammel jøtul kombiovn til Contura var bedre enn forventet:

Bedre varme fra det øyeblikket du fyrer opp, varme som holder lenge etter at ovnen er slukket, vedforbruk ned til kanskje 20% av det det var før, og minimalt med aske. Etter 3-4 dager tømmer vi den bittelille askeskuffen, og da er den halvfull av fin, hvis aske. Og flammene er så fine å se på at tv’n har fått konkurranse 😀

Jeg har strikket babytøfler  etter denne oppskriften. Til det først paret brukte jeg Hverdags. Garnet var nytt for meg, veldig godt og mykt, og tovet litt for mye. De ble litt vide, så neste gang skal jeg droppe et par riller på skaftet.

Neste par strikket jeg i garn fra markedet i riga, og disse fikk en klaff med borrelås til lukning:

Så et par med lengre skaft, disse fikk også klaff med borrelås:

 

8 kommentarer »

  1. Flott ovn de har kjøpt. Ja, ein kan drømme seg vekk når ein sit og ser inn i flammane.
    Varme og gode tøfler du har strikka og tova, nytt for meg desse med borrelåslukning, lurt.

    Kommentar av Ann Tove — oktober 17, 2011 @ 19:55 | Svar

  2. Gratulerer med ny ovn! Tovatøflene ble fine, men toving er alltid en risikosport. Smart med borrelås. God strikkeuke!

    Kommentar av Ingunn — oktober 17, 2011 @ 21:53 | Svar

  3. Vi vurderer også å bytte ut peis med Contura *drømmer videre*
    Tøflene var knallfine. Liker borrelåsen, veldig smart! Har du noe inni tøflene før du tover dem i maskinen? Jeg sliter med at det filtrer seg sammen under vask og så må jeg dra dette fra hverandre igjen.. ikke bra.

    Kommentar av Marita — oktober 18, 2011 @ 08:44 | Svar

    • Jeg har aldri opplevd at de filter seg sammen, men det skjedde med en genser en gang. Skulle tove den bittelitt, og vips så hadde jeg nytt sitteunderlag 😦
      Jeg legger aldri noe inni tøflene, men de får selskap av minst et par dongeribukser i maskina. 40 grader, 1400 omdreininger…

      Kommentar av bentesroterom — oktober 18, 2011 @ 15:24 | Svar

  4. Fin ovn dere har fått dere.
    Søte tøfler, de så varme ut

    Kommentar av Gyldenkron — oktober 18, 2011 @ 10:43 | Svar

  5. Så kjekke og praktiske strikketøfler til barn. Lurt med borrelås så sitter de godt på foten =)

    Kommentar av petronella — oktober 18, 2011 @ 19:12 | Svar

  6. hei, kan jeg få oppskrift på de siste med høyt skaft og borrelås? 🙂 det er akkurat sånn jeg vil at mor skal lage til sønnen vår 🙂

    Kommentar av lindis — september 19, 2012 @ 10:07 | Svar

    • Den har jeg ikke skrevet ned 🙂

      Kommentar av bentesroterom — september 24, 2012 @ 17:40 | Svar


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Blogg på WordPress.com.

